Vanaf de airport pakken Lisa en ik de bus naar Cancun centro. In ons hostel aangekomen, blijkt het karaoke avond #meanttobe Aangezien we in Bogota al goed ingezongen waren, was deze double act on fleek #stagequeens. De volgende dag doen we een dagje exploring in Cancun. Echter deze "stad" is één en al resort en het merendeel van de stranden is geprivatiseerd. Kortom: verschrikkelijk. Er zit dus maar 1 ding op: cocktails! #drinktoforget We besluiten dat we hier zo snel mogelijk weg moeten en reizen door naar Isla Mujeres. De duikspots zijn hier fantastisch, maar verder is dit eiland vrij toeristisch en prijzig. Na 2 dagen duiken (met eagle rays!!!), verlaten we Mujeres voor Valladolid. We vieren Lisa's verjaardag. De Mariachi band mag daarbij natuurlijk niet ontbreken ;) Dan is het na een week weer tijd om afscheid te nemen. Voor Lisa begint het echte leven weer, want die moet terug naar Bogota voor haar werk. Ik "yolo" nog even verder en reis naar Mérida.

In mijn hostel ontmoet ik een leuke groep backpackers waarmee ik een dagje flamingo's ga spotten. Het plan is om naar Celestun te gaan met de lokale bus. Maar waar de bus vertrekt, is 1 groot mysterie. Na 3 busstops en een stadswandeling verder, blijken we op de juiste plek. Alleen 1 probleem; de rechtstreekse bus naar Celestun is net vertrokken. Als we een uur wachten kunnen we een bus pakken die er 'slechts' 3 uur over zal doen. Dat valt tegen! Maar dan tipt een local ons om de bus te pakken naar Sisal. Daar hebben ze namelijk ook flamingo's, schijnt... Nog nooit van gehoord, maar prima let's go #adventures #plannezijneromtewijzigen Uiteraard moeten we dan wel weer een ander busstation hebben #zuljenetzien Gelukkig hoeven we, aangekomen bij het juiste busstation, niet lang te wachten en belanden we in het o zo bekende Sisal. Ze hebben er een pier en een restaurant en dan heb je de hightlights eigenlijk wel gehad. Voor de flamingo's moeten we een boottochtje boeken. Na wat onderhandelen, kunnen we voor een habbekrats mee en zien we dan eindelijk onze roze vrienden. #travelgoals #experiences #gowiththeflow De dag wordt afgesloten in Piripau met live muziek, salsa en mojitos! #livingthegoodlife

Na Mérida reis ik door naar Campeche. Een superschattig plaatsje dat bekend staat als rainbow village. En dat is niet overdreven want scenery is super instagramable. Echter, een dag is er wel genoeg, dus ik pak de volgende dag de bus naar Palenque om daar de ruïnes te bezoeken. Op het busstation kom ik Danielle weer tegen. Ik had haar al ontmoet in Valladolid en we spreken af dat we na Palenque samen de nachtbus pakken naar San Cristóbal. De bus vertrekt om 23:00u dus dat geeft ons genoeg tijd om nog een paar slaapmutsjes te doen. Hoe sterker de cocktail, hoe beter de busrit, moest ook het motto van de barman zijn geweest, want de lime-kiwi-gin-cocktails waren muy fuerte. #masesmejor Na dus een goeie nacht in het busje komen we aan in ons hostel. En hoe relaxed, we kunnen meteen aansluiten bij het ontbijt. Hier ontmoeten we de Nederlandse Stefanie en Merel en de Belgische Laetitia. Zij zijn van plan de free walking tour te doen. Omdat onze bedden toch nog niet klaar zijn, besluiten wij te joinen. Scherp als we zijn na een ritje in de nachtbus besluiten Danielle en ik de Spaanse variant te kiezen. Je moet jezelf wel blijven uitdagen natuurlijk ;) Dat hadden we achteraf gezien misschien beter niet kunnen doen want de 2 uur geplande walking tour duurde bij ons 4 uur... En de overenthousiaste gids Tony die zichzelf net iets te tof vond, begon ons toch een beetje op de zenuwen te spelen. Nadat we voor de zoveelste keer 'A Huevo' (wat basically zoiets als 'fuck yeah' betekent) moesten roepen, hadden we het toch wel een beetje gehad met de tour en Tony (#fuckhem) en konden we niet wachten om neer te ploffen bij een chille lunchspot #priorities
San Cristóbal blijkt de perfecte spot voor tapas y vino, dus de dag wordt uiteraard afgesloten met wijn en een kaasplank. Tot vooral Laetitia's grote schrik, mist de beloofde manzana in de kaasplank. Dat kan natuurlijk niet onuitgesproken blijven en dit levert ons een gratis rondje vino op #dondeestalamanzana #cinqomas

De next day regent het. Omdat we niet de hele dag in het hostel willen hangen, pakken we een busje naar San Juan de Chamula. Dit plaatsje is een autonoom gebied binnen Mexico. Het dorp heeft een eigen leger en politiemacht; de Mexicaanse autoriteiten hebben er niets te vertellen. Daarnaast hebben ze een kerk met bijzondere rituelen. Als we binnenkomen, valt meteen op dat de grond is bedekt met dennennaalden en brandende kaarsen. Er zitten overal mensen op de grond met ofwel alcohol, ofwel cola. Ze geloven hier dat je bezeten kan zijn door boze geesten. Deze geesten kunnen je lichaam verlaten wanneer je een boer laat. Om deze reden wordt er in de kerk bizar veel Cola gedronken. Daarnaast geloven ze dat je door het drinken van voldoende alcohol met geesten kan praten. Basically de helft van de kerkgangers loopt hier dus lamlazerus rond. Echt een mega bizarre gewaarwording. En als we denken dat het niet gekker kan, zijn we getuige van een geestuitdrijving door een sjamaan. Er wordt een kip over de hoofden van een familie rondgezwaaid en vervolgens wordt deze de nek om gedraaid. Alle problemen zouden nu opgelost moeten zijn... Heftige shit dit... #vanafnubenikvegetarier Een sjamaan biedt nog aan een cleaning voor me te doen, maar die laat ik toch even aan me voorbij gaan. Enigszins verbouwereerd lopen we de kerk weer uit. De grijze lucht helpt ook niet echt mee voor de sfeer en we rennen zo ongeveer het dorp uit om de eerste de beste bus in te springen die ons hier weghaalt #ervaringwelweer Je snapt wel dat we deze experience nog even moeten processen. En hoe doe je dat beter dan met pizza en wijn?! Ook dansen we nog wat salsa, wat steeds beter gaat naarmate de mezcal en de tequila vloeien. Dat wordt 'canyon met kater' morgen. Wat overigens een bijpassende titel blijkt voor de tour die we doen naar de Cañón del Sumidero. De tour eindigt met panne waardoor we met het busje langs de weg eindigen en weg staan te branden langs de vangrail #blijvensmeren
De tour naar de Chiflon watervallen en Montebello lakes is ook een noemenswaardige: we spenderen meer tijd in de bus dan dat we daadwerkelijk spenderen bij de highlights... Maar hé wie wordt daar nou niet blij van?! Ook superleuk dat we basically in Guatemale zijn tijdens deze tour en ik 2 dagen later deze route weer ga afleggen om dan daadwerkelijk naar Guatamale te gaan #gottalovebusrides